Mobile Logo

Marknadsaktörer | Online Forex

Till skillnad från börsmarknaden, är valutamarknaden indelad i nivåer av tillgång. Högst upp är det mellan bankerna, som består av de största affärsbanker och värdepappersbolag. Inom interbankmarknaden, pålägg, som är skillnaden mellan köp-och säljkurs, är knivskarp och inte känt till aktörer utanför den inre kretsen. Skillnaden mellan köp-och säljkurs vidgar (till exempel 0-1 pip till 1-2 kärnor för en valutor såsom euron) som du går ner åtkomstnivåer. Detta beror på volymen. Om en näringsidkare kan garantera stort antal transaktioner för stora belopp, kan de kräva en mindre skillnad mellan köp-och säljkurs, vilket kallas en bättre spridning (Eng. Spread). Halterna av tillgång som utgör valutamarknaden bestäms av storleken på ”linjen” (den summa pengar som de handlar). Top-tier interbankmarknaden står för 53% av alla transaktioner. Efter att det oftast mindre banker, följt av stora multinationella företag (som måste säkra risker och betala anställda i olika länder), stora hedgefonder, och även privata forex handlare.

Banker

Interbankmarknaden tillgodoser både de flesta kommersiella omsättningar och stora mängder av den spekulativa handeln varje dag. En stor bank kan handla miljarder dollar dagligen. En del av denna handel sker på uppdrag av kunder, men mycket utförs av egna investeringar, handel för bankens egen räkning. Tills nyligen har utländska valutamäklare stora mängder av företag, underlätta interbankhandel och matchande anonyma motparter för stora avgifter. Men i dag har mycket av denna verksamhet nu mer effektiva elektroniska system.

Kommersiella företag

En viktig del av denna marknad kommer från den finansiella verksamheten i företag som söker utländsk valuta för att betala för varor eller tjänster. Kommersiella företag handeln ofta ganska små belopp jämfört med de banker eller spekulanter, och deras affärer ofta har liten kort sikt påverka marknadsräntorna. Ändå handelsflödena är en viktig faktor i den långsiktiga inriktningen av en valutas växelkurs. Vissa multinationella företag kan ha en oförutsägbar effekt då mycket stora positioner täcks på grund av exponeringar som inte är allmänt känt hos andra marknadsaktörer.

Centralbanker

Nationella centralbanker spelar en viktig roll i valutamarknaderna. De försöker styra penningmängden, inflation, och / eller räntor och ofta har officiella eller inofficiella mål priser för sina valutor. De kan utnyttja sin ofta betydande valutareserven för att stabilisera marknaden. Trots effektiviteten i centralbanken ”stabiliserande spekulation” är tveksam eftersom centralbankerna inte gå i konkurs om de gör stora förluster, precis som andra näringsidkare skulle, och det finns inga övertygande bevis för att de gör en vinst.

Hedge fonder

Cirka 70% till 90% av valutatransaktionerna är spekulativa. Med andra ord, den person eller institution som köpt eller sålt valuta har inga planer på att faktiskt ta leverans av valutan i slutet, utan de var spekulerar enbart på förflyttning av den specifika valutan. Hedgefonder har blivit kända för aggressiv valutaspekulation sedan 1996. De kontrollerar miljarder dollar av eget kapital och kan låna miljarder ännu mer, och därmed kan överväldiga ingripanden från centralbankerna för att stödja nästan alla valutor, om de ekonomiska fundamenten är till hedgefondernas förmån.

Valutamäklare

Valutamäklare utgör ett växande segment av denna marknad med tillkomsten av online forex plattformar, både i storlek och betydelse. För närvarande deltar de indirekt genom mäklare eller banker.
Det finns två huvudsakliga typer av valutamäklare som erbjuder möjlighet till spekulativ valutahandel: mäklare och handlare eller market makers. Mäklaren fungera som en agent för kunden i en bredare forex marknad, genom att söka det bästa priset på marknaden för en mindre order och hantera räkning i slutkundsledet. De tar ut en provision eller pålägg utöver det pris på marknaden. Återförsäljare eller marknadsgaranter, däremot fungerar normalt som huvudman i transaktionen kontra i slutkundsledet, och offerera ett pris de är villiga att ta på. Kunden har sedan valet eller inte att handla till det priset.